Oldal kiválasztása
c++

Vezérlési szerkezetek a c++ nyelvban

Szekvencia (sorozat)

Ez a legegyszerűbb vezérlési szerkezet, amelyben az utasítások a forráskódban való elhelyezkedésük sorrendjében, fentről lefelé hajtódnak végre.

Szelekció (elágazás)

A szelekciós szerkezetek lehetővé teszik a program számára, hogy különböző kódrészleteket hajtson végre egy feltétel alapján.

if, else if, else

Ez a leggyakoribb elágazási szerkezet.

switch

A switch utasítás egy változó értékét hasonlítja össze több case értékkel. Ez akkor hasznos, ha sok különböző, diszkrét értékre kell vizsgálni.

Fontos, hogy a break utasítással lépj ki a switch blokkból, különben a program továbbhalad a következő case ág végrehajtására (fall-through).

Iteráció (ciklus)

A ciklusok segítségével ismétlődő műveleteket hajthatsz végre anélkül, hogy többször le kellene írnod ugyanazt a kódot.

for ciklus

Ideális, ha előre tudod, hányszor kell ismétlődnie a ciklusnak. A for ciklusnak három része van: inicializálás, feltétel, és léptetés.

while ciklus

A while ciklus mindaddig ismétlődik, amíg a megadott feltétel igaz. Akkor hasznos, ha a ciklusismétlések száma nem ismert előre.

do-while ciklus

Hasonló a while ciklushoz, de a do-while ciklusban a ciklusmag legalább egyszer végrehajtódik, mielőtt a feltételt vizsgálná.

Ugrások

Ezek az utasítások a program normál végrehajtási folyamatát módosítják.

break

Kilép a legbelső ciklusból vagy switch blokkból.

continue

Kihagyja a ciklus aktuális iterációjának hátralévő részét, és a következő iterációra lép.

goto

Ez az utasítás egy megjelölt címkére ugrik a kódon belül. A goto használata erősen ellenjavallt, mivel nehezen olvasható és karbantartható kódot eredményez. Helyette strukturáltabb vezérlési szerkezetek használata javasolt.