

Bevezetés – Alapfogalmak
Változók és konstansok a C++ nyelvben
Néhány gyakran használt matematikai függvény
Logikai változók, logikai értékek
Példa: kisbetű esetén nagybetűsítés és fordítva
Switch-case (esetkiválasztásos szelekció)
Hogyan tudunk hivatkozni egy tömb elemeire?
For ciklus (elöltesztelős, számlálós ciklus)
BEVEZETÉS ÉS – ALAPFOGALMAK
A szabványos C++ nyelv a hagyományos programozási nyelvek közé tartozik, ahol a program megírása a program teljes szövegének begépelését is magában foglalja. A program szövegének (forráskódjának) beírása során figyelnünk kell néhány megkötésre:
- A program alapelemei csak a hagyományos 7-bites ASCII kódtábla karaktereit tartalmazhatják, azonban a karakter- és szövegkonstansok, valamint a megjegyzések tetszőleges kódolású (ANSI, UTF-8, Unicode) karakterekből állhatnak. Néhány példa:
/* Értéket adunk egy egész, egy karakteres és egy szöveges (sztring) változónak (többsoros megjegyzés) */
int valtozo = 12.23; // értékadás (megjegyzés a sor végéig)
char jel = ‘Á’;
string fejlec = „Öröm a programozás”;
-
A C++ fordító megkülönbözteti a kis- és nagybetűket a programban használt szavakban (nevekben). A nyelvet felépítő nevek nagy többsége csak kisbetűket tartalmaz.
- Bizonyos (angol) szavakat nem használhatunk saját névként, mivel ezek a fordító által lefoglalt kulcsszavak.
- Saját nevek képzése során ügyelnünk kell arra, hogy a név betűvel (vagy aláhúzás jellel) kezdődjön, és a további pozíciókban is csak betűt, számjegyet vagy aláhúzás jelet tartalmazzon. Az aláhúzás jel használata nem ajánlott.
-
Az első C++ program megírása előtt érdemes rövid, de beszédes neveket választani, például: ElemOsszeg, mereshatar, darab, GyokKereso.
A C++ programozás különböző megközelítései
-
Fejlesztői környezet használata: Ez magában foglalja egy speciális szoftver (IDE) használatát, amely lehetővé teszi a programozó számára a kódírás és a fejlesztés kényelmét. Az IDE gyakran tartalmaz szövegszerkesztőt, fordítót és hibakeresési eszközöket, valamint más fejlesztői funkciókat, amelyek megkönnyítik a programozási folyamatot.
- Kódírás szövegszerkesztővel, majd fordítás parancssorban: Egy másik lehetőség az, hogy a C++ kódot egy egyszerű szövegszerkesztőben írjuk, például a Notepad vagy a Visual Studio Code segítségével, majd a parancssorban futtatjuk a fordítást és a végrehajtást. Ez a módszer egyszerű és gyakran használt, különösen kisebb projektek esetén.
- Online fordító böngészőben: Az egyszerűbb C++ kódok teszteléséhez gyakran használnak böngészőben futó online fordítókat. Ezek az online platformok lehetővé teszik a programozók számára, hogy gyorsan kipróbálják és futtassák a C++ kódot anélkül, hogy telepíteniük kellene egy fejlesztői környezetet vagy fordítót. Ezek az eszközök kényelmesek a gyors prototípusokhoz és a kisebb kódrészletek teszteléséhez.
Fontos megjegyezni, hogy nem szükséges mindent kipróbálni vagy minden lehetőséget elsajátítani a fejlesztői környezetek és a parancssoros fordítás terén. Az idővel és a tapasztalattal együtt megtalálhatod azokat az eszközöket és módszereket, amelyek a leginkább megfelelnek neked és a projektjeidnek.
Az első program
Elsőként szokás bemutatni a programozás tanfolyamokon az úgynevezett „Hello World!” programot, amely egyszerűen csak kiír egy szöveget a képernyőre (konkrétabban a parancssorba). Ebben a részben megismerkedünk néhány alapvető információval a kiíratással kapcsolatban.
Tekintsük a C++ forráskódját annak a programnak, amely kiírja a parancssorba a „Hello World!” szöveget.
A cout után az << operátorral választjuk el egymástól a paramétereket (minden paraméter előtt szerepelnie kell az << operátornak). Egyetlen utasításban is több paramétert adhatunk meg, de szét is bonthatjuk őket több utasításra:
Észrevehetjük, hogy a cout paraméterei között szerepel egy endl nevű elem is.
Az endl hasonlóan viselkedik, mint az újsor karakter (‘\n’), azaz az endl az output buffer kiürítését is elvégzi. Az egyszerű programok szempontjából az endl gyakorlatilag az újsor karakterrel egyenértékű. Az újsor karaktert a ‘\n’ escape szekvenciával jelöljük. A szöveg bármely részében elhelyezhetjük, nem szükséges külön << operátorral elválasztani a szövegtől.
Ugyanezt az újsor karaktert, valamint más karaktereket is írhatjuk aposztrófok közé, de csak akkor, ha önálló karakterként szerepelnek a kódban, és nem egy több karakterből álló szöveg részeként:
Megjegyzések (kommentek) a programkódban
A programkódban két jelölés is használható kommentelésre. Az első jelölés a „//”, amely egy adott sor végéig tart, és nem tekintendő sorvége jelnek, ha például a szövegszerkesztő törteli a sorokat, mert az nem férnek ki egy sorba.
A második jelölés pedig a „/” és „/” közötti rész, ami több sorra is kiterjeszthető (a „*/” hiánya esetén a hatása a programkód végéig tart). Ezeket a jelöléseket nem kötelező a sor elején kezdeni. Néhány példa:
Ezeken kívül a C++ nyelv még számos más lehetőséget kínál a kiíratáshoz és adatbeolvasáshoz, amelyeket későbbi fejezetekben lehet megismerni és használni.